15 May 2016

takut

assalamualaikum...

dulu masa study kat KUIN, aku join PBSM. aku sendiri tak faham macammana aku boleh join PBSM padahal aku memang langsung tak berani bab-bab merawat nih. malah semangat sukarelawan nak membantu orang pon tak cukup kental. macam biasa-biasa jer..

bila van kementerian datang kat Kolej untuk derma darah, aku buat tak reti jer. sebab aku takut. takut jarum, takut darah, takut gemok ( analogi yang selalu orang canang bila kita derma darah, berat badan akan naik mendadak ). banyak sangat benda yang ditakutkan sampai menghalang aku daripada pegi derma darah.

betul lah apa yang Dato Dr. Fadhilah Kamsah cakap, kenapa kita takut? sebab kita tak tahu. cuba kalau kita dah tahu, kita takkan takut. contoh macam tengok cerita hantu la. first time tengok, takut yang amat. tapi bila tengok kali kedua dah relaks. sebab dah tau dah masa bila hantu nak keluar. part mana terkejut bagai. jadi kita dah sedia.

pertama kali aku cuba derma darah, masa tu balik dari skuad banjir. semangat sangat masa tu. apa ja yang boleh diderma, suma nak derma. termasuk darah. masa tu fikiran dan keazaman lebih kepada nak bantu orang. dah tak fikir dah takut darah tu suma. ok tipu. takut jugak masa nak pegi tu. badan ada gigil sikit. tapi nak cuba jugak. 

Alhamdulillah.. dengan izin Allah, berjaya la menyumbang darah buat kali pertama. rasa seronok sangat. takdela seram sangat macam yang pernah dibayangkan. sakit sikit jer pon. tak sangka yang sebenarnya aku boleh buat. aku boleh derma rupanya. aku jer yang taknak cuba.

dah ada buku merah.. baru 2 kali sebenarnya aku derma darah. aku nak kredit benda ni pada Kak Wahid @ Kak Wahida. terima kasih sebab selalu jer ajak pegi derma darah. sikap positif Kak Wahid la yang buat aku terjebak sekali. seronok rupanya perasaan boleh derma darah ni. patutla Kak Wahid selalu gembira jer bila tengok ada kiosk derma darah kat shopping mall.

so, kalau ada benda yang kita nak buat tapi teragak-agak, cuba jer dulu. jangan takut. kalau kita gagal, boleh cuba lagi. paling tidak pon kita dah cuba. takde rasa menyesal dah insyaAllah. tapi ni teori untuk benda baikla. jangan aplikasi pada benda jahat pulak ok.

ohh.. sebelum terlupa. terima kasih pada semua yang membaca entri sebelum nih. tak sangka pulak ramai yang share dan ramai yang baca. trafik blog naik mendadak. mudah-mudahan dengan ramai yang membaca, ramailah yang mendoakan arwah Kak Dania. insyaAllah.. kami dah redha. Kak Dania dah tenang disana. kita yang hidup nih perlu teruskan kehidupan dan tambahkan amal ibadah supaya kita juga boleh mendapat kematian yang khusnul khotimah. insyaAllah amin..


terima kasih buat yang sudi membaca <3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...