18 June 2013

puding roti

assalamualaikum...

bila orang tanya aku, apa yang aku buat sementara tunggu posting? jawapan aku, aku sibuk sangat tau..aku sekarang adalah seorang penternak. cer la tanya pulak aku ternak apa? aku ternak LEMAK...wahaha. ( ko ingat lawak ker Naqhiah?? ) -,-

kali ni entry masak-masak la yer..sebab aku kan penternak lemak. penting tau main masak-masak kat rumah untuk menjadi penternak lemak yang berjaya. huahua!

ini adalah resepi yang simple tapi sedap..resepi aku google jer. tapi aku ni jenis yang tak taat sangat nak ikut resepi sejibik. selalu derhaka..haha. untung-untung jadi. tak untung tak jadi. gittuww konsep dia..=P

tapi resepi ini memang menjadi la. sebab senang sangat. so, kena try hokay!

baik..ini adalah bahan-bahan untuk buat PUDING ROTI CIK KIAH..tengok bahan-bahan pon dah tau mudah kan? senang nak cari, pastu sikit jer bahan-bahan dia.

bahan-bahan :
  1. gula 1 cawan
  2. marjerin 4 sudu besar
  3. susu 800ml
  4. roti 15 keping
  5. telur 1 biji
  6. esen vanila 1 sudu kecil
  7. choco chip ( untuk hiasan )

step yang pertama, baca bismillah dulu okay. ^_^ 
masukkan gula dan marjerin dalam mangkuk. gaul...

lepas tu masukkan susu..

then masukkan roti pulokk..roti tu carik-carik la sesuka hati korang. aku  malas..carik sikit-skit pastu terus gaul..haha.

kemudian, masukkan telur dan esen vanila. esen vanila tu function dia untuk hilangkan bau hanyir telur. kalau takde pon takpe..kot ko sanggup puding tu bau hanyir, okay aja bah..haha

dah settle gaul.gaul dan gaul..masukkan adunan ke dalam loyang..pastu tabur choco chip sesuka hati. kalau choco chip tak sesuai dengan tekak, tukar jela kismis ker, badam ker, tak nak letak pape pon boleh..

masukkan loyang ke dalam oven mak kite..jangan pegi masukkan dalam oven mak jiran sebelah kalau taknak kena hambat dengan batang penyapu. tskk -,- 
bakar dengan suhu 150`c selama 20-30 minit. ( boleh adjust tyme mengikut keadaan )

tadaaa..puding roti kita yang sudah siap dibakar..

boleh dihidangkan ketika panas mahupun sejuk..ikut tekak memasing nak pilih panas ker sejuk. 
selamat mencuba!


terima kasih buat yang sudi membaca <3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...