18 February 2021

cahayamata pertama : pengalaman mengandung dan melahirkan

 assalamualaikum...

Alhamdulillah entry ke2 untuk tahun ni. kebetulan si kecik tidur, bolehla menaip sikit. harap lama sikit dia tidur.. kalau tak memang terbengkalai la entry ni. huhu

kali ni nak share serba sikit tentang pengalaman mengandung dan melahirkan. sebenarnya bukan nak share sangat. dia lebih kepada nak simpan kenangan tu kat sini. haha. sebab rasa macam pengalaman aku biasa-biasa ja.

2 tahun lebih ya kami tunggu untuk dapat double line macam ni. sebelum ni memang tak pernah lagi double. aku ingat lagi masa aku check ni bulan puasa. nak bangun sahur. sebelum prepare makanan, aku buat test dulu. sebab malam tadi memang tak boleh tidur. sakit sangat perut. tapi tak rasa macam nak datang period. dia rasa semacam. mujur memang ada UPT lebih-lebih simpan kat rumah. so, buatla test dulu. terkejut sebab naik 2 line. pastu aku kejut suami bangun sahur. bila dia dah segar sikit baru aku bagitau. takda buat suprise apa pon. memang straight to the point ja aku cakap. tapi ayat aku susun tu macam takla letak harapan gitu. 

aku cakap gini ' tadi syg ada buat test. pastu double line. taktaula betul ke tak ngandung. UPT pon lama punya kan.. ' hahaha. laki aku nak alhamdulillah pon teragak-agak. haha. so, kita doa jala supaya benda tu betul kan.. 

pastu aku pon tanya adik aku Jiha yang keja farmasi. leh caya ka UPT ni. dia kata selalunya memang tepat. tapi nak confirm pegi la doktor. pastu kalau tak larat puasa takyah puasa. so, 2 hari lepas tu kitaorang pegi klinik and still double line. so, confirm la. doktor cakap kandungan dah 6 minggu. lagi 2 minggu boleh scan tengok jantung. syukur yang teramat sangat.. Alhamdulillah. akhirnya Allah makbulkan doa kami.

suami aku excited gila. adik aku suggest sebuah buku ja. dia pi borong habis.. aku bangun pagi-pagi tengok suma buku ni dah terlonggok kat atas meja.. halahh sweet laki kita. =P

scan kali pertama. lawak jugak masa ni. doktor yang kitaorang pegi tu kemahen moody lagi. masa aku duduk dekat kerusi depan dia, dia tanya aku. kenapa? nak check apa? aku pon cakap la nak scan. pastu dia tanya, dah lewat period ke? ehh macam tu pulak. kita dah confirm pregnant la yang datang nak scan ni. huhu

pastu dia pon suh la baring kat katil. dia scan. diammmm ja.. lama ok diam. aku dalam hati, ni betul ka tak ni aku ngandung. lama nau dia cari tak jumpa ka apa? huhu. lama sikit baru dia bagitau ni haa jantung. kecik lagi. 3cm cam tu kot. haa.. ok la. betoi la tu. janji ada.. hahaha

selang beberapa minggu lepas tu kami buat buku pink. buat kat hospital Al-Islam sebab suami nak aku bersalin dekat hospital swasta. nak doktor perempuan. masa ni ibu dengan ayah datang rumah, so join sekali la.

pastu macam biasa jala.. buat checkup tiap bulan. Alhamdulillah aku takda alahan yang teruk. sekali sekala ja muntah. aku boleh puasa penuh sebulan Ramadan. cuma aku tak larat nak masak ja. aku macam geli nak pegang benda-benda basah. yang lain suma ok.

1 syawal 2019. masa ni baby dalam perut 2 bulan. badan masih slim lagi la sebab sebulan aku puasa penuh. walaupon orang kata jangan paksa sangat sebab masih awal kandungan, tapi aku larat. aku pon takda muntah-muntah ka apa sangat. jadi aku tak rasa aku boleh selamba ja ponteng puasa. dan Alhamdulillah kandungan pon baik-baik ja.. terawih pon kami pi masjid merempit naik motor. haha. boleh tahan lasak jugak aku ni. dah la aku berulang ke sekolah tiap hari dari Damansara ke Bukit Beruntung sejam perjalanan. pegi balik dah 2 jam. tapi rasa badan memang sihat baik-baik ja. sekali pon aku tak pernah ambik MC sepanjang mengandung. Alhamdulillah atas kesihatan yang baik Allah bagi.

baby dah 19 minggu dalam perut. dah nampak tulang belakang dia. dulu dok tenung daging seketul, sekarang dah nampak bentuk badan dia. excited betholl masa ni. sebenarnya tiap kali checkup memang tak sabar nak tengok perkembangan baby dalam perut.

anak pertama. takda pengalaman lagi. nervous pikir nak bersalin. so, kitaorang join kelas untuk tambah pengetahuan. dalam kelas ni banyak benda la dia ajar. bukan takat bersalin ja. apa yang patut kita jaga time pregnant ni. persediaan menunggu hari. pastu lepas dah ada baby nanti, cara nak susukan baby. cara berpantang. banyak benda laaa.. ada ja yang dah masuk anak 2 pon join kelas ni. best sebenarnya sebab bukan takat kita yang nak bersalin ja kena bersedia. husband pon kena jugak ada pengetahuan tu. baru la dia boleh jaga kita kan..

masa ni baby dalam perut nak masuk 5 bulan. tapi perut tak nampak sangat. aku jenis yang kembang semua.. haha. boleh nampak la perbezaan aku dengan peserta lain. orang lain bulat ja perutnya. aku macam takda apa pulak.. 

slot senaman masa ni. kelas ni 1 hari. daripada pagi sampai petang. best sangat sebab rasa macam boleh buat kita laki bini makin strong nak hadap next step. nanti kalau pregnant lagi, ada rezeki nak kena join lagi kelas gini. boleh refresh balik.

gift yang kami dapat masa kelas. bermanfaat sangat.. sampai sekarang dok guna beg & thermos tu. hehe

5 bulan lebih.. aku takda gambar yang selfie sendiri depan cermin untuk tengok perkembangan diri sendiri. waktu pregnant ni memang malas sebenarnya nak bergambar sebab badan kembang dan terus kembang. aku cuma slim masa awal ngandung ja. lepas raya, aku makan kaw kaw punya. tiap kali checkup berat aku naik 4kg. ko ghase???

2 kali aku kena minum air gula. berat memang naik mendadak. tapi kandungan suma ok ja. pastu pi hospital swasta kan.. takda la kena bebel dengan doctor pon. kita bayar khen.. =P

btw, minum air gula ni tak la seram macam yang aku sangka. tak pasti la hospital lain-lain rasa. tapi yang aku minum 2 kali ni, ok ja.. tak rasa macam nak muntah pon. sedap ja.. laki aku kata, aku ni tolak batu kayu ja kot. yang lain sumaaa sedap. haha. tah la noks, mungkin spesis tong dram macam aku ni tak berapa function dia punya deria rasa. kikiki

oh ya.. aku kena minum 2 kali bukan sebab aku sangkut kencing manis ya. tapi sebab doc cakap diaorang kena ikut saranan KKM. kena minum 2 kali. so, hadap jala..

aku ni memang sejak azali tak suka minum susu. tapi time mengandung lagi teruks tak boleh telan. susu perisa coklat, strawberi ka menda pon aku tak larat nak telan. aku nak main tipu jugak masa doc tanya minum susu ke tak.. tapi laki aku dah jawab jujur. so, doc suruh aku ambil OBICAL untuk calsium pengganti susu. 

jadi, 2 supplement ni memang kawajipan la untuk aku telan setiap hari. OBIMIN dan OBICAL. yang ni memang aku tak ngelat. ada kakak2 kat sekolah tu cakap, depa ada ngelat jugak ambik supplement ni sebab tak larat makan. tapi ada effect dekat baby. so, moral of the story janganlah ngelat ya kalau nak anak kita sihat.. huhu

pelan-pelan survey barang baby dan beli.. aku memang ikut pesan orang tua-tua untuk beli bila kandungan dah besar sikit. ikutkan nak start masa 7 bulan. tapi risau pulak kalau jenis yang pramatang tu kan, jadi 6 bulan aku dah start beli sikit-sikit.

excited pi baby expo nak shopping barang baby. tapi kat sini kami beli barang besar ja. mamang target beli stroller dengan car seat ja. alhamdulillah dapat la yang under bajet. stroller lipat-lipat bawah 7 kg berangan konon nak bawak naik atas cabin. last sekali tolak dalam kawasan taman jurrrr! huhuhu

bawak Vios ayah. dah la kereta memang muat 4 orang ja. pastu pi beli barang besar. sudahnya gitu menyumbat.. hehe. sabor jala.. nasib ibu dengan ayah sporting ja. kalau tak jenuh laaa mana nak campak segala barang baru beli nihhh..

gambar scan paling febrettttt sekali.. sebab nampak bulatnya anak aku. tembamnya pipi dia. seryes masa ni dah bayang dah aku nak gigit-gigit pipi dia tuu.. tak sabar betoi!

masa ni dah 29 minggu. memang dah sempurna Alhamduliilah. sebelum ni kami dah buat detail scan. nampak dah jantina dia apa. kalau korang first baby, buatla detail scan. kita boleh detect awal kalau baby ada masalah apa-apa. sebab dia akan scan satu-satu part. dia tengok otak, jantung, tulang, jari jemari dia. even kalau ada sumbing pon boleh nampak. tapi mudah-mudahan baik-baik ja semua insyaAllah. doa banyak-banyak.

masuk ja 7 bulan lebih, aku dah packing baju-baju camni. sebab risau takut terberanak awal ka apa.. kita bukan boleh jangka. dah la 1st time ni.. baju ni semua aku beli online ja. terus beli set newborn. memang dah lengkap semua dengan bedung, barut, towel, baju siang, malam.. senang kerja. pastu bila keluar shopping, tambah sikit-sikit ja lagi. 

satu beg semua barang-barang baby. satu beg lagi barang maknya. lengkap dengan baju, barang keperluan suma la. jangan lupa jugak biskut, kurma, milo la apa untuk tenaga. nak senarai lengkap, uolls boleh taip ja and cari senarai keperluan yang perlu bawak ke hospital. banyak dah orang tulis.

aku memang standby ja suma yang orang tulis tu sebab aku ni bukan takat 1st time nak beranak. tapi ni la 1st time masuk hospital. belum ada pengalaman tidoq kat wad lagi.. tu yang nerbes semacam.. huhu

haaa kauuu.. size masa dah nak masuk 9 bulan.. kemahen sado lagi. masa ni timbang 90kg gitu la. berapa puluh kilo dia naik wehhh.. huhu. lupa pulak nak bagitau, walaupon kandungan baik-baik ja, tapi air ketuban banyak. doctor cakap air ketuban banyak ni kadang baby ada problem. tapi masa buat detail scan baby elok ja semua takda masalah. so, doc cakap mungkin anak awak ni kuat kencing. tapi tak mau minum. patutnya baby dia kencing dan akan minum balik kencing tu. eh budak niii.. geli kettuw nak minum kencing sendiri?? kikiki

seminggu sebelum due, pi ngadap doc dan check jalan. takda bukaan lagi dan baby masih kat atas. problem daripada air ketuban banyak. bila air banyak, baby macam susah nak turun. dia dok berpusing ja kat atas. pulak dahhh.. so, doc tanya. 'nak operation tak?' aku macam terkejut la jugak. pastu doc terus sambung, ' kalau nak operation hari ni boleh jaa.. '

suami aku tanya pulak, 'bahaya tak kalau kita tunggu lagi?' ' tak bahaya insyaAllah. ikut awak nak anak lahir 2019 ke 2020.'  haa.. gitu main pilih-pilih.. huhu. so, kitaorang decide tunggu dulu. hari Jumaat depan datang mengadap balik. dalam tempoh tu memang berdoa la supaya boleh bersalin normal dan lancar.

walaupon begitu, sibuk jugak dok settlekan kerja-kerja nak masuk rumah. pasang lampu kipas. sebab pikir nanti nak pantang lama. kang lambat pulak pindah. ni gambar sehari sebelum beranak. haha. gigih tau. tapi masa ni ajak suami buat sikit ja. petang dah balik. takmau balik lambat sebab takmau penat. risau esok dah nak kena beranak.

 aku ni walaupon badan montel naik 30kg masa ngandung, tapi gigih ja. solat pon aku duduk macam biasa. siap kepak kaki masa tahiyyat. mana aku dapat kegigihan macam tu pon tak tau. bila aku ingat balik, boleh tahan jugak aku ni. Alhamdulillah Allah bagi kekuatan.

Alhamdulillah esoknya aku bersalin. emergency caesar. operation la jugak sebab baby melintang dalam perut. seronok ya kamu pusing-pusing dalam perut. hehe. baby girl lahir hari Jumaat pukul 2.23 petang dengan berat 3.53 kg. syukur yang amat sangat sebab semuanya lancar.. 

semua yang aku prepare, segala beg tu tak guna pon. haha. sebab dah caesar, mana boleh makan. pagi sebelum beranak, aku makan bubur. lepas buat checkup dan doc cakap operation, terusla tak boleh makan. suami tanya nak hari ni ka esok. aku cakap buat terus jala hari ni. tak larat nak tangguh dah. doc pon tak suggest untuk tangguh lagi sebab takut baby terbelit tali pusat. so, proceed jala dengan operation.

operation dia bius separuh ja. tapi aku tak nampak apa pon. bagus la tak nampak. cuak ooo kalau nampak. dekat Al Islam dia tak bagi suami masuk time operation. kalau beranak biasa boleh. tapi tak masuk pon laki aku punya muka kemahen pucat lagi. haha. gerammm ja bila aku ingat. siap pi toilet berulang kali lagi. tah sapa yang nak beranak tah.. kiki

Naura Irdina binti Mohamad Hasanol Naim.. masa nurse tunjuk si kecik ni lepas keluar daripada perut dengan mayonis penuh dekat badan dan muka dia, menitik air mata aku. tak sangka aku dah ada anak. syukur alhamdulillah. 

masa ni laki aku complain, baby ikut kulit abg ka? dia tak ikut kulit syg.. hahaha. dia nak kata anak kami gelap..

oleh kerana aku operation, badan pon kena bius, aku tengok baby sekejap ja. pastu nurse yang jaga. ni time malam laki aku datang bawak barang, pastu dia mintak jasa baik nurse untuk tunjuk baby kat aku. dapat la pegang cium dia sekejap. pastu laki aku snap gambar dia masa ni. nurse nak betulkan bedung, jadi bukak sekejap. menangis kawan sejuk. haha. kat sini boleh nampak la kulit Naura yang tak berapa cerah lebam gitu. hehe

selama 3 hari aku dok sini, baju baby pakai yang hospital ja. tak guna pon yang aku packing tu.. pokok pangkalnya segala beg tu bawak balik pakai kat rumah ja. haha. tapi baik standby daripada takda apa langsung ye dak? apa-apa hal senang..

ok la sampai sini dulu aku tulis. nanti ada masa aku sambung lagi pasal Naura Irdina. mesti nak tau kan kaler kulit dia berubah ka kekal macam tu jugak?? haha. nanti sambung k.. bye!


terima kasih buat yang sudi membaca <3











No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...