9 May 2021

kuih raya simple

assalamualaikum...


pejam celik pejam celik dah nak raya dah kan.. hari ni dah 28 ramadan. cepat ja masa berlalu.. kali ni nak share cerita pasal kuih raya. memang tak pernah-pernah la aku buat kuih raya sendiri. biasanya kalau nak buat kuih ni memang aku jadi pembantu ja. tolong sapu telur, tabur manik, jaga oven, masukkan kuih dalam balang. haaa.. itula keja aku. nak suh aku uli sorang-sorang memang takde la jawabnya. sanggup lagi aku beli..

tapi memandangkan dah ada anak ni, rasa cam nak berjinak-jinak buat kuih raya. supaya bila nanti naura dah besar pandai, boleh ajak dia tolong aku. baru naik feeling raya tu. gitu la cita-citanya.. jadi untuk permulaan ni, memang aku cari kuih yang paling simple, paling mudah nak buat. supaya aku tak tension buat sorang-sorang. haha


BISKUT SUSU

kuih pertama yang aku cuba buat biskut susu. aku pilih nak buat biskut ni sebab bahan dia simple, cara buat pon simple.

BAHAN-BAHAN ;

1. Tepung jagung

2.  Susu pekat manis


CARA-CARA ;

1. Masukkan susu pekat manis ke dalam tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tepung menjadi doh.

2. Boleh bentukkan ikut citarasa. nak tambah hiasan pon ikut la. aku biar ja dia kosong. malas. haha

3. bakar suhu 160c selama 20 minit. sebenarnya ni adjust ikut oven masing-masing. boleh nampak biskut ni kalau dia garing lebih, warna dia bertukar. tapi kita nak mantain kaler putih tu. jadi jangan bakar lama sangat ataupon suhu jangan tinggi sangat.

ni rupa biskut yang dah siap. gebu.. rasa dia macam kuih bangkit sikit. tapi agak manis untuk aku. biskut ni takda sukatan, dia macam agak-agak ja sampai jadi doh. ok la untuk cuba-cuba buat kuih.


CORNFLAKES MADU

 kuih kedua ni memang masa kecik-kecik dulu sokmo tolong mak buat. jadi, meh la buat. senang takyah nak uli tepung..


BAHAN-BAHAN ;

1. Cornflakes

2. Butter

3. Madu

4. Brown sugar


CARA-CARA :

1. Cairkan butter dalam kuali, kemudian masukkan brown sugar dan madu. 

2. Tunggu sampai bahan tadi berbuih. boleh tutup api dan masukkan cornflakes. gaul rata.

3. masukkan cornflakes tadi ke dalam cup kecik-kecik kemudian boleh taburkan bahan hiasan.

4. bakar suhu 150c selama 10 minit. taknak bakar pon boleh. tapi nanti dia tak melekat dalam cup habis berterabur dalam balang.. 


Cornflakes madu is doneee..

POPIA NESTUM

kuih yang ketiga ni pon sama tak payah uli tepung. pastu tak payah oven jugek.. lagi senang. tapi memandangkan aku buat ketiga-tiga kuih ni straight terus tak berhenti-henti, rasa macam dah letih time ni. haha. jadi gambar bahan-bahan aku lupa nak ambik. tapi bahan-bahan senang ja.

BAHAN-BAHAN :

1. Popia

2. Nestum

3. Gula halus

4. Susu tepung


CARA-CARA :


1. Gulung popia. lekatkan air bancuhan tepung gandum pada hujung gulungan supaya tak terbuka.

2. gunting popia secara menyerong. kemudian goreng dengan minyak panas sampai garing.

3. untuk bahan salutan, satukan nestum, susu tepung dan gula halus. agak-agak dengan kuantiti popia. jangan lebih jangan kurang sangat. nanti tak sedap makan.

4. boleh gaulkan popia yang dah siap di goreng dengan bahan salutan tadi. siap.


popia nestum.. rangup-rangup memang susah nak berhenti makan.


haa.. jadi la 3 jenis kuih tahun ni. 3 jenis ya. bukan 3 balang.. dapat melambak bila buat kuih sendiri ni. sebelum ni aku fikir penat ja bila nak buat kuih ni. seriously malas nak renyah-renyah buat kuih. beli ja senang. tapi bila buat sendiri dengan modal ciput dapat banyak, rasa berbaloi pulak.

rasanya nak buat 3 jenis kuih ni modalnya tak sampai rm30 kot. untunggg.. boleh bagi kat orang dengan senang hati. kalau beli sebalang dah rm25 ke rm35 gitu.. memang nipis jugak la poket.. haha.

so, aku nak tanamkan niat, tahun depan aku kena lagi try buat kuih raya. yang simple pon takpa. janji ada. boleh jimat sikit.. hehe. 

ok la.. saja share sini sebab macam bangga pulak boleh buat jugak kuih sendiri tahun ni walaupon kuih aku ni simple tahap budak sekolah rendah pon boleh buat sambil pejam mata.. haha. mana la tau ada jugak spesis sama macam aku, malas nak buat tapi bila aku share resepi simple camni korang rasa cam nak buat. boleh la sama-sama berjinak buat kuih sendiri kan. takyah la beli banyak sangat kuih kat luar. dapat jimat sikit. hehe.

ok la..sampai sini dulu. eh. dah alang-alang ni nak ucap sekali la kan.

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN SEMUA.


terima kasih buat yang sudi membaca <3 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...