24 October 2013

sup daging korban

assalamualaikum...

hari ni aku masak sup daging korban. ahaa..nama resepi pon dah menunjukkan yang aku pakai daging korban. raya korban dah habis pon, siap nak masuk depavali dah. baru nak masak kannn..k la..meh sama-sama booo aku..booooo..

kalau ikut aku, tak tau la kan bilanya nak masak..asyik mengelat..tapi kesian pulak kat Makcik Siti. dia asyik dok tanya.

kelmarin dulu, aku dok ketung ketang kat dapur..dia jenguk.
' masak apa makcik ( makcik suka panggil aku makcik walaupun dia pon makcik. haha *pening ) ? daging korban ker? '
' eh..tak la..saya nak buat cucur ikan bilis jer..hehe'
' ooo..ingat nak masak daging '

semalam, tengah dok tumis bawang dalam kuali, makcik kat hall jerit.
' makcik, masak ape tuh? '
' nak masak nasi goreng..'
' ingat masak daging..'

dah sampai tahap gitu, takkan aku nak wat tak tahu jer..karang makcik kempunan, dia cari batu belah batu betangkup, camne pulak? hoho.

so, aku buat la sup daging. jadi la kan..makcik takde request nak menu apa pon. cuma dia nak makan daging korban. gasak la sup pon. haha


sup daging korban..

ok..aku share resepi yer. resepi jela boleh bagi pon. nak bagi rasa memang tak dapat la..mungkin zaman cucu cicit kita nanti boleh la kot makanan kuar kot screen laptop. untungnya la haii kalau canggih cenggitu. takyah nak kuar rumah.haha

bahan-bahan :
daging 500gram
ubi kentang 3 biji
*bawang besar
*bawang putih
*halia
cili padi 6 tangkai ( diketuk )
1 paket perencah sup Adabi
1 ketul sup bunjut Adabi
2 biji tomato
2 sudu besar sos tiram
garam ( secukup rasa )
daun sup

bahan * - ditumbuk

cara-cara :
  1. rebus daging sehingga empuk.
  2. masukkan sup bunjut, kentang dan cili padi.
  3. masukkan perencah sup, sos tiram, tomato dan garam secukup rasa.
  4. didalam kuali lain, tumiskan kesemua bahan-bahan yang telah ditumbuk sehingga menjadi kekuningan kemudian masukkan kedalam daging tadi.
  5. masak sehingga semua bahan menjadi lembut dan empuk.
  6. masukkan daun sup, kacau sebati dan tutup api.
  7. sedia untuk dihidangkan.

terima kasih buat yang sudi membaca <3


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...