8 November 2013

air terjun Kota Tinggi

assalamualaikum...

ni cerita masa cuti itu hari. malas nak update sebab tnet slow macam siput. nak upload sekeping gambar pon berchenta..huuu..

kan masa aku tak jadi balik itu hari Dayah pancing aku dengan ayat nih, " hang takyah balik la. kita dok sini. nanti kita pi jalan-jalan. " aku ok jer..sebab dok rumah pon buat apa. bosan kot. dah la TV pon takde. huhu. tapi aku dah cakap awal-awal dengan Dayah, aku nak pegi berkelah. takmau pegi tempat shopping. sebab aku takmau kuar duit. paham-paham la..tengah takde gaji nih, manala mampu nak shopping. huhu

so, Dayah pon ikut jela.. malam sebelum pegi berkelah, try la Google sesikit pasal tempat berkelah kat Johor nih. katanya banyak sangat tempat berkelah kan..ternyata memang banyak ponn. masalahnya, Johor ni besar sangat. jarak nak pegi berkelah tu macam tak masuk akal pulak nak pegi. aku nih nak pegi berkelah dekat-dekat jer. takmau jauh-jauh. macam masa study kat Kedah dulu, aku kayuh basikal jer berkelah tepi bendang. nak jugakkk berkelah padahal bawak kentang goreng jer. haha. janji boleh berkelah. tak kira!

google punya google. tak jugak buat keputusan malam tuh. sebab banyak sangat tempat. pastu GPS ( guna pon sesat ) macam tak jumpa tempat yang kitaorang nak pegi. hazabedah punya GPS. apapon tak boleh. haha

besok pagi lepas subuh, semangat la aku masak nak bawak bekal. kami bertolak dari rumah dalam pukul 10 camtu. pastu Dayah bawak pegi tengok PPD dulu sebab dia nak kena pegi kursus. takut sesat. so, saja nak tengok jalan. lepas sampai kat PPD baru kitaorang stat nak cari tempat berkelah. Dayah dah wak kuar henset, nak bukak GPS cari tempat. pastu dia suh aku sebut nama-nama tempat berkelah. aku pon bagitaula mana yang aku ingat.

' Teluk Ramunia - Takda '
' Tanjung Leman - 100km. Jauh.. '
' Danga Bay - tak best la berkelah '

pastu camna pulak..adoii..dah bawak bekal bagai. pastu aku teringat Air Terjun Kota Tinggi. tapi Dayah cari dalam GPS takde. pastu aku suruh Dayah bawak jer sampai Kota Tinggi sebab kami dah penah sampai Kota Tinggi. nanti sampai sana baru tanya orang. so, Dayah pon drive jela..tapi sebenarnya senang gila nak pegi air terjun nih sebab signboard dia memang tak putus-putus. kami tak tanya orang pon dan langsung tak sesat. ( kembang-kembang hidung. )

nampak jer pintu gerbang tulis Air Terjun Kota Tinggi , hati terus berbunga-bunga. wahh..berjaya jugak. pastu ada pondok kat situ. Dayah suruh aku turun tanya dulu sebab takut salah. bila tanya dekat kaunter tuh, dia kata betul la ni tempat air terjun. nak masuk kena bayar dulu. huh?? dia tunjuk papan yang tulis harga masuk. dewasa RM7.50. kereta RM3.00. adoiii..kena bayar jugak?? alaaa..kena bayar..orang nak pegi tempat free jer. huhu

nak tak nak, dah sampai kan..masuk la jugak. 


harga sume sekali rm18. lepas bayar, dia bagi menda alah nih. pamplet dengan sticker yang pakai kat pergelangan tangan. sticker ni kalis air. kalau pakai time mandi pon tak rosak.

dalam ni ade resort..so, sesapa yang datang nak tido lagi bagus daripada pegi sehari jer. kitaorang ni spesel kes. dah tersilap masuk. pastu dah tersilap pulak pegi pakai skirt. haha

kan?? haha. dua-dua pulak tu pegi pakai skirt. aku pon tak faham kenapa tah hari tu aku nak pakai skirt. pegang tikar tuhh..semangat sebenarnya nak berkelah. tapi sampai dekat pintu masuk air terjun tuh, pak guard tu tak kasi kami bawak masuk makanan. Ya Allah..sakitnya hati. huhu. dah la kami ni memang dok berangan nak makan tepi air. atas batu...last-last? hampehh..huhu

makanan kami tinggal jer kat luar. kami masuk dalam nak tengok apa benda yang best sangat dalam nih sampai dia cas mahal sangat. tak puas hati betol aku! haha. rupanya dalam ni macam separa taman tema air la. ada gelongsor bagai..

bebudak syok la..kalau datang ramai-ramai, satu family mungkin rasa best. macam kami? tak la kottt..gila nak main menatang nih dengan pakai kain. imposible!


ramai orang India masa kami pegi nih. mungkin sebab diaorang tak habis lagi sambut Depavali. habis dia hangkut sanak saudara rakan taulan ke sini bermandi manda.. -,-'

itu diaaa aiq terjunnn! teringinnya nak pegi main-main kat situ. tapi tengok la berapa ramai makhluk kat bawah tuh? memang tak la aku nak pegi..huhu

ini jela yang mampu..kesiannn...tssskkk

Dayah lagi kesian..muka pon macam takleh senyum jer..haha. pasrah sangat lattew!

mempersembahkan...pipi booolllaaatttt diabad ini..mihmihmih

ni harga untuk sewa tiub. aku snap untuk mereka yang teringin nak datang. pastu nak bajet ker hape..leh korang kira awal-awal berapa bajet nak datang sini.

bekal dari rumah : nasi dengan lauk yang simple jer..kari sardin, sambal ikan bilis, terung cili padi dan telur goreng. pastu aku buat sandwish jugak..

baru reti nak senyum yerrr...^_^

ini budak kalau bab makan mana reti tunggu dah..

tudia. tudia. muka lapaqqq macam tak makan sebulan..haha

lepas makan kami terus kuar..dah tak reti nak buat apa dalam tuh. nak dok lama-lama pon macam buang masa jer. huhu. pastu kami singgah dekat Masjid Kota Tinggi untuk solat Zohor.

 Masjid ni besar sangat..cantik, bersih dan kemas. gambar masjid tak tangkap. tapi tangkap gambar sendiri dalam masjid. boleh?? haha

 pastu Dayah stop dekat Sungai Johor. nak bergambar katanya..layan jela..hehe

aku pon join la sekaki...dah siap snap duatiga ketol, balik lah kami ke rumah..

kesimpulannya, objektif memang tak tercapai. tapi aku pegang pada kata yang selalu mak cakap kat kami adik-beradik. bila kita pergi satu tempat tuh, tapi tempat tuh tak seperti yang kita bayangkan ataupun dalam erti kata lain tak best langsung dan tak menepati citarasa kita, jangan merungut. sekurang-kurangnya kita dah tau. dah biasa pergi. kalau orang tanya, kita boleh cakap yang kita dah pernah sampai dan boleh bercerita pada mereka. gittuw pesan mak. haha.

bak kata pepatah, ' jauh perjalanan, luas pemandangan, banyak pengalaman '

ehemmm..tetiba ada slot muhasabah pulak. haha



terima kasih buat yang sudi membaca <3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...