3 October 2013

kita yang buat diaorang confius..

assalamualaikum...

dah banyak kali aku kena soal tentang agama Islam daripada bangsa lain. aku rasa pertanyaan diaorang tu lebih kepada diaorang confius dengan agama kita. sebab apa aku kata camtu? sebab aku nampak sikap orang kita nih yang macam lebih kurang pada agama..gitu-gitu ajeee. huhu

penah satu hari tu, sorang budak india kat sekolah tanya aku..

" ustazah, orang Islam tak boleh pakai tudung macam tu kan? " sambil tunjuk pada seorang cikgu.
" erk, maksud kamu ape? "
" pakai tudung tapi sanggul tinggi. "
" mana kamu tahu? "
" hari tu Cikgu Ali ( bukan nama sebenar ) marah Aminah ( bukan nama sebenar ) sebab buat sanggul tinggi. dia kata berdosa. tapi Cikgu tu pakai sanggul tinggi..boleh ker? " 

dekat supermarket..berborak dengan sorang amoi..

" saya mau tanya U..orang Islam tak boleh makan babi kan? "
" tak boleh. "
" then, kenapa ada kawan saya makan babi meh? dia melayu hoo.."
" melayu Islam ker melayu Iban? " saja tau tanya soklan gitu..Johor kan banyak Iban.
" haiyaa..melayu Islam lorrr..kalau Iban saya pon tak tanya U meh.."

pastu dia tanya lagi..

" kenapa U orang punya tudung panjang sikit? "
" memang macam ni pon.."
" saya tengok orang lain sume pakai tudung kecik saje..ada yang sampai sini saja maa.." sambil tangan buat paras leher.
" sepatutnya kena tutup dada. lebih besar lebih baik. "
" tapi banyak orang pakai tudung kecik saje..sikit saje orang pakai macam kamu lorr.."

aku memang tak tau nak jawab apa. aku jawab Islam begitu begini pon, orang Islamnya tak macam tu pon. sudahnya aku bagi jawapan cam gini.

" sebenarnya agama kami dah gariskan peraturan begini begini. tapi biasala..manusia kan. sama macam kita tengok peraturan dekat sekolah atau undang-undang negara. bukan semua orang boleh ikut..kalau tak, tak ada la pengawas kat sekolah, dan polis untuk jaga negara. sebab manusia ni memang sifatnya selalu lalai dan leka. mudah terpengaruh dengan nafsu. sebab tu Tuhan kami dah sediakan dua tempat selepas mati nanti. syurga dan neraka. yang baik dapat syurga. yang jahat dapat neraka. "

agak memalukan bila disoal sedemikian rupa..pastu kena pulak orang macam aku yang disoal. dah la cetek gila pengetahuan aku..huhu. i iz sad..T_T

kadang-kadang aku rasa ketaatan bangsa lain pada agama diaorang lagi besar daripada kita..apa kata korang??


aku harap kita boleh bukak minda seluas-luasnya..cuba jadi seorang yang boleh menjadi ikon kepada Islam. bila berpakaian, biarlah melambangkan kita orang Islam. bila makan, biarlah dengan penuh adab sopan seorang Islam. bila bercakap, melambangkan Islam. pokoknya setiap gerak geri kita haruslah melambangkan Islam..

ini tak..kalau pakai tudung besar-besar sikit dah rasa malu. takut tenggelam. kalau nak makan, segan nak angkat tangan untuk baca doa sebab nampak skema. dah kenapa nak rasa gitu? 

aku pon tak baik..memang jahil serba serbi. tapi sekurang-kurang kita cubala jadi lebih baik dari hari ke hari. bukan rugi pon..mana tau kita boleh menjadi daya penarik kepada bangsa lain untuk memeluk agama kita. siapa la tauuu kannn..dapat jugak pahala atas angin..weee.

' sesungguhnya kami telah mengemukakan amanah kepada langit, bumi dan gunung-gunung. maka semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan mereka kuatir akan mengkianatinya. dan dipikullah amanah itu oleh manusia. sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh ' ( Al-Ahzab : 72 )


renung-renungkan & selamat beramal..@_@


terima kasih buat yang sudi membaca <3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...