9 January 2013

ALLAH sebaik-baik perancang..

assalamualaikum...

dulu masa aku kecik-kecik aku selalu pikir yang suara aku sangat sedap.so,aku bercita-cita nak jadi penyanyi masa tuh.tapi tak penah aku khabarkan pada donia sebab aku takut kena sebat dengan mak ayah aku.hihi. walaupon taknak kabarkan pada donia,tapi suke betul aku melalak-lalak tak kira tempat.sungguh buruk perangai aku. kalau aku boleh tengok diri sendiri waktu tu,confirm-confirm aku akan lempang diri sendiri.pang! haha..

banyak sebenarnya cita-cita aku waktu kecik sampai bila aku dah besar aku sendiri tak tahu apa sebenarnya yang aku kejar..seriously,tak tahu. blurr yang sehabis blurr..waktu mak aku campak aku gi sekolah agama,aku dah terfikir-fikir. betol ker aku boleh jadi ustazah? padahal bukan suma orang belajar agama akan jadi ustaz ustazah..tapi masa tu aku macam nak jadi penyanyi..wahaha! tak habis lagi berangan. macam nak muntah hijau bila aku fikir cita-cita aku yang tak masuk akal.

walaupon dalam rela tak rela kena belajar agama, aku redahkan jer diri aku belajar agama..study sampai form 6.dan sambung pulak dekat KUIN (insaniah) dalam bidang syariah..emm,aku bukan budak pandai. selalu aku belajar cukup-cukup makan jerk. tapi rezeki yang Allah beri tak penah putus. aku boleh berdiri atas kaki sendiri. takde nak rasa sesak ataupun terdesak. rezeki namanya..bukan sebab aku bagus ataupon dasyat..takde.takde. manusia biasa macam aku cuma banyak bergantung pada rezeki. itu sahaja yang boleh aku cakap.

aku banyak merancang..perancangan tu perlukan..so,aku rancang itu.rancang ini. aku penah nak apply KAGAT..ha..askar dalam bidang agama. tapi something happen dan aku tak jadi nak apply KAGAT.so,aku ubah planning.aku ingat nak keja dalam mahkamah. yela..masa aku praktikal dekat mahkamah dulu dah terpengaruh tengok kawan-kawan excited nak jadi pegawai suluh. so,aku pon ikut kengkawan nak apply diploma undang-undang dekat UIA..beriya nih tulis karangan bahasa arab berjela-jela sebab nak join kursus tuh.pastu bila UIA dah approve aku punya application, aku lak taknak pegi..alasan? emm,dah malas lak nak kuarkan duit untuk sambung study. yuran dia mahal sangat kot. 2 semester 14k. ko mampu? haha

ade gak aku mintak JAKIM lepas habis praktikal. tapi kena gi kursus dekat Melaka dulu dan buat exam. baru layak dapat sijil pemakanan halal dan kerja dengan JAKIM. masa aku col nak tanya pasal permohonan tuh, pegawai tu cakap ade kosong. awk tak payah nak sent borang guna pos. terus datang sini dan ikut kursus. eh,kira aku ni dah diterima bulat-bulat ker? pulak..macam senang jerk.emm,tapi lepas aku pikir-pikir balik, aku taknak pegi. sebabnya aku baru jer masuk kerja dekat sebuah tadika swasta. baru sangat. seminggu camtu. takkan la aku nak cabut camtu jer. penatla..dah la aku baru jer habis praktikal kat Kedah. sampai KL terus aku gi kerja dekat Kajang. pastu nak ke Melaka plak..ee..taknak.taknak.penat.so,aku tolak. aku pilih untuk kerja dekat tadika.

waktu dekat tadika la aku macam ada sedar-sedar sikit yang sebenarnya peluang tu kita perlu rebut. bukan tunggu peluang tu datang. kenapa eh aku cakap camni? sebab kawan-kawan aku kat situ ada kelulusan universiti tapi tak dapat kerja kat tempat lain. sekian lama menganggur akhirnya keja jela cikgu tadika walaupon ada degree.sedihkan? huhu. yang aku ni boleh pulak main tolak sana sini sebab nak tunggu peluang yang lebih baik. ish.ish

oleh kerana taknak kufur nikmat, aku terus berusaha dan berusaha intai peluang pekerjaan. merata aku tinjau iklan pekerjaan. siap aku pegi dekat pameran kerjaya lagi. padahal pameran kerjaya tuh takde pon peluang untuk manusia berkelulusan agama macam aku. geram pulak aku! last-last sebab taknak bazirkan tambang KTM yang aku dah kuarkan untuk pegi dekat pameran tu, aku isi jawatan nak jadi supervisor KFC dan Dominos..wahaha. gelak guling-guling..baik keja tadika lagi daripada kena keja dekat situ.

dan akhirnya...JQAF jugak la yang menjadi pilihan dan rezeki aku. alhamdulilah..setelah penat bersaing dalam M-TEST dan interview, aku berjaya diterima sebagai guru pelatih. entri ni mungkin takkan menemui hepy ending sebab aku masih belum menemui kejayaan hakiki sebagai student JQAF. tapi, aku mohon semoga mereka-mereka yang membaca entri ini sudi doakan kejayaan aku. sebab aku terlalu nervous membilang hari untuk di observe oleh pensyarah..hanya 6 bulan saja lagi untuk aku tempuh kehidupan sebagai pelajar. doa aku, semoga ALLAH permudahkan urusan aku dan berikan aku kejayaan agar aku boleh buat mak ayah aku tersenyum...^__^

mujurlah aku tak jadi penyanyi macam apa yang aku cita-citakan dulu.kalau tak, tak tahula aku jadi macammana.hukhuk.aku jadi cikgu sekarang. kan dah kata, ALLAH sebaik-baik perancang..betulkan?



terima kasih buat yang sudi membaca..<3


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...