16 August 2013

ucapan terima kasih & gembira

assalamualaikum...

aku seorang yang sangat susah nak bukak mulut dikhalayak. konon-konon pemalu. =P tapi memang malu pon. selain daripada kawan-kawan rapat dan adik beradik, aku memang tak banyak cakap. dekat tempat kerja pon selalunya akan diam jer..tak tahu kenapa jadi gitu. dia jadi sendiri.

adik aku no 2, sangat peramah..tak kira tempat. tak kira siapa. dia senang sesuaikan diri. kawan-kawan aku boleh jadi kawan-kawan dia. hari tu masa balik kampung. nak bayar tol. yang drive adik aku no 3, tapi dia yang kat belakang cepat-cepat tonjolkan muka dekat cermin pastu cakap " terima kasih..selamat hari raya. " aku yang kat sebelah terus tegur. " ish hang ni..ramah tak bertempat. " dia jawab balik, " apa pulak..betul la. tau dak, bila kita wish macam tu kita boleh buat dia rasa gembira. "

ok...aku agak terkesan dengan kata-kata tuh. betul sangat la tu. simple jer..ucap terima kasih. tak keluar modal pon. tapi boleh menimbulkan kesan positif. macam kita ni kalau selalu buat kerja ja, tapi orang tak pandang memang kita takde semangat. kalau la ada orang ucapkan kata terima kasih dekat kita atas usaha kita, mesti kita rasa bersemangat.

contoh nampak makcik cleaner, ucap terima kasih sebab tolong bersihkan tandas. kalau takde dia, mungkin kita takkan dapat nikmat merasa persekitaran yang bersih. ucap terima kasih je pon..tapi kalau terasa macam nak wat syahdu-syahdu dengan cleaner pon boleh.." terima kasih makcik..dapat jugak saya membuang dalam toilet ni dengan selesa. kalau takda makcik, saya tak selera nak buat pelaburan. " kemudian makcik tu pandang kau dengan heran. * practice dialog untuk teater sekolah ka? hahaha


harusla aku akui..dak jiha lebih matang daripada aku. selain daripada rupa dia yang matang, perwatakan dia pon matang jugak..fine..nak tukaq umoq boleh?? haha


jom korang! kita sama-sama cuba untuk ucapkan terima kasih dan gembirakan orang sekeliling..


terima kasih buat yang sudi membaca <3


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...