2 July 2013

hati-hati dengan kerangupannya

assalamualaikum...

beberapa hari lepas aku berborak dengan mak. lepas tu mak memberikan satu informasi yang aku kira berguna jugak untuk kita kita ni yang asyik mentedarah makanan kat luar tanpa mengambil kira sudut kebersihan. ( amboi ayattt.. )


aku suka beli goreng pisang kat luar. bukan goreng pisang jer. apa-apa cucur yang goreng dekat gerai tepi jalan tuh aku sental jer kalau teringin nak makan. sebab sedap..dengan rangupnya..kalau buat dekat rumah takdela jadi sangat rangup tuh. bila dah sejuk, tak rangup dah. tapi kalau yang jual dekat gerai, yang sejuk pon rangup lagi..mmm..persoalan pulak.


baik, ceritanya begini.. mak aku bagitau, kawan dia dah beberapa kali ternampak orang yang jual goreng pisang nih masukkan plastik dalam minyak waktu dia nak menggoreng. memula aku macam blurr..masukkan plastik?? 

' ya..diaorang masukkan plastik dalam minyak yang panas tu dulu. lepas tu baru dia goreng pisang ka apa. jadi, plastik yang dah cair dalam minyak tuh akan bersalut dekat pisang yang dia goreng. sebab tu rangup..'

oooo....no wonder la kan zaman sekarang ni banyak betul penyakit pelik-pelik jadi. peniaga sekarang banyak main kotor. tapi aku bukan la kata semua peniaga buat perkara macam tu. sesetengahnya..yang lebih memikirkan keuntungan. aku just berkongsi cerita ni supaya kita semua lebih berhati-hati. 

kalau nak beli makanan kat luar tu makesure dulu kebersihan dia. kalau dah nampak peniaga tu buat menda kotor, boikot jer..al-maklum paklum la kan, bulan ramadan pon dah nak dekat nih. memang kita nih susah nak elak dari bazar ramadan. jadi, penting bagi kita membuat pilihan yang bijak..


terima kasih buat yang sudi membaca <3


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...