6 April 2015

drama kehidupan

assalamualaikum...

aku bila tengok drama, kemain sedap jer mulut aku mengomen. itu tak kena. ini tak kena. kalau part-part macam orang kaya hina orang miskin lagi la kan.. aku leh kata tu typical drama melayu. walhal bila kena dekat kehidupan sendiri, baru kau tahu bahawasanya drama tu adalah satu olahan daripada kehidupan sebenar. huhu. suka kau mengomen itu tak logik, ini tak logik.

sekarang berhadapan dengan dunia sebenar perlu lebih gagah. kengkadang terfikir, apa yang ada dalam hati orang yang suka judge orang bukan-bukan ni eh? hebat sangat ke dia sampai dia perlu fikir kita begitu begini? nak tuduh kita itu ini?

aku memang lahir dalam keluarga yang biasa-biasa. bukan orang yang ada-ada. apa saja kita nak, kita kena usaha dengan sendiri. bukan harap mak ayah jer yang bagi. sebab mak ayah aku kerja biasa-biasa jer. mak kerani. ayah posman. duduk kat KL / Selangor yang taraf hidup tinggi. anak pulak 5. kau rasa boleh nak mintak sesukahati macam tu jer? memang tak la kann..

dari kecik, aku dah set dekat kepala ' kita bukan orang kaya '. nak apa-apa memang kena usaha. ingat lagi masa darjah 6, punya nak join lawatan pegi Pulau Langkawi aku sanggup ikat perut sebab nak simpan duit belanja yang ayah bagi hari-hari. sehari seringgit. walaupon last sekali, memang mak ayah kasi gak duit tambang ngan duit belanja pegi Langkawi tu. tapi kat situ aku belajar. nak cari duit tak mudah.

walaupun bukan mudah nak cari duit, tapi tak pernah la terlintas dalam kepala ni nak menumpang harta orang lain. memang pedih gak hati bila orang cakap family kita begitu begini. nak sedap atas harta orang. nak menumpang kekayaan orang. eh eh? excuse me... sungguhpon kami ni miskin tak berharta, tak pernah terlintas nak ambik kesempatan dekat orang lain. kita pon ada rasa malu..

selama ni pon, kalau ada kawan-kawan belanja ker, bagi barang ker, buat baik ker, aku tak pernah terfikir yang aku perlu gunakan diaorang demi kesenangan aku. cuba kau belanja aku nasi ayam sebungkus pon, insyaAllah ada rezeki aku akan balas balik apa yang kau bagi dekat aku. tak mudah-mudah aku nak lupa kebaikan orang. 

adik-adik aku pon.. bukan jenis panjang tangan. nak apa-apa diaorang akan cakap. dulu masa kecik-kecik, kalau nampak duit 20 sen kat rumah pon diaorang akan col mak dekat ofis semata-mata nak mintak izin ambik duit tu. sungguh aku tak faham orang yang judge kami mata duitan,

terus terang aku cakap, aku suka dengan apa yang aku ada sekarang. tak pernah terfikir nak jadi kaya raya. rumah besar. kereta besar. nak jadi Datin. Datuk. Tan Sri bagai. bukan sebab aku takda target hidup yaa.. insyaAllah kalau ada rezeki semua tu syukur Alhamdulillah.. 

cuma buat masa sekarang, aku dah syukur sangat. ada pekerjaan tetap. boleh makan pakai. gaji yang sikit tu masih boleh bersedekah kepada yang memerlukan. boleh bagi mak ayah. boleh travel. boleh saving.

paling penting dalam hidup sebenarnya, kasih sayang yang tak putus-putus dari orang sekeliling. bila dia tengok kita takde rasa benci sebab dia kenal kita. dia tahu perangai kita. dia terus support kita. sebenarnya itula penguat semangat. dan aku syukur sebab aku dikelilingi dengan kasih sayang yang penuh dan utuh. baik dari keluarga mahupun kawan-kawan.

jadi, aku tak kisah pon kalau ada yang pandang aku dan family lekeh. nampak kecik dimata manusia yang rasa diri dia hebat. seriosly, suma tu tak effect pon kehidupan kami. kami berusaha atas titik peluh sendiri. jangan risau. takkan mintak sedekah ataupun mengemis pada orang. insyaAllah.. rezeki dibumi Allah maha luas. kami yakin dengan janji Allah...

" Barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluannya). " ( Surah At- Thalaq : 3 )


harta paling berharga... KASIH SAYANG.. 



terima kasih buat yang sudi membaca <3



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...